Povestea lui Jaques Dalcroze

Emile_Jaques_DalcrozeAfis_Dalcroze

 

 

 

 

 

 

 

Sau cum l-ati cunoscut deja pe Jaques Dalcroze fara sa stiti.

V-ati intrebat cum s-a nascut dansul contemporan, de exemplu?

Dansul contemporan a fost in studentia mea una dintre marile iubiri. Abia astazi m-am intrebat de ce. Dansul „liber” a fost ca o revelatie: sa te misti in afara unor tipare prestabilite, cautand relatia ta fizica cu muzica, cu sunetul, cu tacerea. Practic dansul contemporan mi-a schimbat si gusturile in materie de muzica, pana atunci ele tinand de periferia formatiei mele. Din pacate, sistemul educational romanesc chiar asta face: tine educatia muzicala la periferia formatiei unui om. In ultimii ani am observat insa cum parintii cauta din ce in ce mai mult o alternativa la scoala observand beneficiile pe care o educatie muzicala de calitate o aduce copilului.

Astazi am sa va vorbesc pe scurt despre cateva ateliere de ritmica ce vor avea loc in Bucuresti la sfarsitul saptamanii, de pe 31 mai pana pe 2 iunie, pe care le asteptam cu nerabdare, si cu mic si cu mare.

Dar mai intai povestea (pe care le-o puteti spune chiar copiilor):

Povestea noastra de azi este povestea unui domn incantator care a trait prin muzica si a lasat in urma lui multe povesti de descoperit cu corpul sau cu muzica pe care fiecare o are in sine.

Jaques Dalcroze a fost un compozitor de origine austriaca si a trait intre anii 1865 si 1950, perindandu-se in tot acest timp pe la cele mai importante scoli de muzica din Viena, Geneva, Paris. A devenit destul de repede un compozitor neobisnuit de talentat, insa pedagogia a capatat cu timpul locul intai in preocuparile sale. Ca un bun profesor, a pornit de la activitatea de zi cu zi a elevilor sai. Si observand lacunele acestora in ale ritmului, Dalcroze a imaginat o metoda de educatie muzicala bazata pe perceptia fizica a muzicii (sau muzicalitatea miscarii), numita apoi ritmica si cunoscuta ulterior ca metoda Dalcroze. Metoda lui a explorat legaturi pana atunci nebanuite intre timp, spatiu si miscare si beneficiile acestora pentru studiul muzicii. Printre altele, euritmia/ritmica/metoda Dalcroze dezvolta spontaneitatea, capacitatea de a improviza, raportul persoanei cu spatiul, conexiunile miscarilor cu timpul si spatiului, asimilarea si constientizarea ritmului ETC.

Metoda lui Jaques Dalcroze nu s-a rezumat la o metoda de invatare a muzicii sau a ritmului, ci a creat, ca orice produs cultural de calitate, o intreaga retea de inovatii in alte domenii, diferite intre ele: scenografie, balet, arte plastice, kinetoterapie si s-a innodat alaturi de alte fire istorice la nasterea dansului contemporan.

Pe scurt: Jaques Dalcroze ne arata cum sa invatam muzica cu ajutorul corpului.

Va invit sa insotiti echipa De dragul artei la primele ateliere de euritmica din Romania sustinute de un profesor de la Institutul Jaques Dalcroze din Geneva intre 31 mai si 2 iunie la Sala Radio. Participarea se face doar pe baza de inscriere (exista si ateliere pentru adulti). Mai multe detalii gasiti aici. Noi vom fi acolo!

Pana atunci: sunete si miscari cat mai ritmate! 🙂

Legaturi:

Exercitiu de ritmica parinte-copil, filmulet

Inregistrare din 1966: exercitiu de ritmica pentru adulti cu John Colman

Muzica altfel, de Oana Cosmovici

O poveste sensibila despre Metoda Dalcroze, de Oana Cosmovici

Institutul Jaques Dalcroze din Geneva

Institutul Dalcroze din Bruxelles

Wikipedia

Acest articol a fost publicat în Articole și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s