Activitati motrice pentru copii: tipuri de mers

Azi va povestim cate ceva despre diversele tipuri de mers pe care le puteti exersa in vacanta sau acasa. Nu uitati nici in vacanta de vorbele intelepte ale stra-stra-stramosilor: Mens sana in corpore sano! 🙂

 

Mersul pe varfuri – deplasarea se face pe varfurile picioarelor fara sa atingi solul cu calcaiele. Este eficient pentru stabilitatea articulatiilor si dezvoltarea musculaturii membrelor inferioare, implica si dezvolta echilibrul si tinuta estetica a corpului.

Mersul pe calcaie – deplasarea se face doar pe calcaie fara a atinge solul cu varfurile picioarelor. Trunchiul trebuie pastrat drept, ritmul este lent, pasul este mic. Ajuta la intarirea articulatiei gleznei, dezvolta musculatura flexoare a labei piciorului si stimuleaza manifestarea echilibrului.

Mersul pe partea interioara/exterioara a labei piciorului – piciorul atinge solul doar pe o parte a talpii piciorului. Trunchiul se mentine pe verticala, genunchii nu trebuie curbati exagerat. Contribuie la cresterea stabilitatii articulatiilor glezna-genunchi, pastreaza profilul corect (scobit) al boltii plantare si dezvolta echilibrul.

Mersul ghemuit (“mersul piticului”) – deplasarea se face cu genunchii indoiti. Trunchiul este drept, ducerea piciorului inainte se realizeaza printr-o usoara ridicarea a corpului cu varful si genunchiul pe directia de deplasarea. Sprijinul pe sol se face cu partea anterioara a talpii. Dezvolta forta musculaturii picioarelor, mobilitatea articulatiilor, elasticitatea musculaturii, coordonarea, echilibrul.

Mersul cu ridicarea genunchiului sus – se executa cu ducerea genunchiului indoit inainte sus, bratele se ridica amplu. Se considera mersul corect daca coapsa se ridica cel putin la nivelul orizontalei. Trunchiul drept, ritm sacadat, deplasarea este lenta. Influenteaza forta musculaturii abdominale si a ridicatorilor coapsei. Educa coordonarea, ritmul si echilibrul.

Mersul cu pasi adaugati – din stand (cu fata, spatele sau latura spre directia de deplasare) se duce picioarul pe directie (la mersul lateral, si piciorul stang la mersul inainte/inapoi), iar dupa ce talpa a fost asezata pe sol se apropie celalalt picior, ajungandu-se in pozitia stand, urmand reluarea ciclului. Influenteaza coordonarea ambidextra si ritmul.

Mers cu pasi incrucisati – se executa cu o latura a corpului pe directia de inaintare. Piciorul oscilant (din urma) il depaseste pe cel de sprijin, atingand solul cu talpa dupa ce a trecut de acesta, urmand deplasarea piciorului de sprijin pe directia de mers. Incrucisarea se poate face atat prin fata, cat si prin spatele piciorului de sprijin. Trunchiul pe verticala, bratele miscandu-se ca la mersul obisnuit. Are influente asupra abductorilor membrelor inferioare, dezvoltand supletea, mobilitatea si coordonarea.

Mersul in patru labe – inaintarea se face cu sprijin pe palme si pe talpile picioarelor, prin alternarea sprijinului cu balansul bratului si piciorului opus. Genunchii sunt semiflexati, bazinul usor ridicat. Favorizeaza stabilizarea corecta a curburilor coloanei vertebrale, dezvolta forta musculaturii bratelor si spatelui si educa coordonarea.

Mersul cu genunchii intinsi si cu sprijinul palmelor pe sol (“mersul elefantului”). Deplasarea se face cu respectarea coordonarii miscarii segmentelor corpului (brat, picior opus) cu indoirea trunchiului inainte pana cand palmele ating solul, genunchii ramanand permanent intinsi. Dezvolta mobilitatea in articulatia coxo-femurala si la nivelul coloanei vertebrale. Creste elasticitatea musculaturii posterioare a membrelor inferioare si sporeste indicii de coordonare.

Descrieri utile din cartea Deprinderi motrice la prescolari de Andrei Barta si Petrica Dragomir, V&I Integral, Bucuresti, 1995.

In afara formarii si exersarii abilitatilor motrice amintite mai sus, tipurile de mers sunt si un foarte bun mod de a pregati copilul pentru un efort mai sustinut sau de a organiza o activitate fizica cu alti copii la un loc. Pe de alta parte, abordarea diverselor tipuri de mers alternativ poate fi o activitate in sine, foarte placuta pentru copii si care ar putea inlocui, de exemplu, gimnastica de dimineata sau iesitul in parc intr-o zi friguroasa.

Joc cu folos!

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Articole, Jocuri, jucarii, piua! și etichetat , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s