Despre varsta celor 5 anisori

Omuletul de cinci anisori este clar, concis, complet. Serios, echilibrat, stabil, de aceea de multe ori nostim. Spre deosebire de sfarleaza din urma cu cateva luni, acum se decide mult mai repede cand trebuie sa aleaga ceva, stie sa deosebeasca adevarul de fals sau de pacaleala, se concentreaza mult mai usor si pentru mai mult timp si, un lucru apreciat cu siguranta de catre parinti, devine (mai) ascultator. Un om mare de dimensiuni mici.

La 5 ani, copilul are un gand precis cand se apuca de o treaba: la patru anisori putea sa inceapa sa deseneze o girafa care sfarsea prin a fi o gargarita, acum stie de la inceput ce va desena si nu se mai razgandeste pe parcurs. De asemenea, devine autocritic.

Este un ins multumit cu viata sa, cu lumea sa, cu parintii sai (inca), cu ceea ce viata ii ofera. Este prietenos, dar rezervat, politicos, atent si hotarat. Ia viata asa cum vine. Si o traieste intr-un mod pragmatic. Daca pana deunazi alerga de colo colo fara sa aiba un scop anume, acum isi consuma energia in scopuri precise. Echilibrul sau interior se rasfrange si in exterior: nu este in conflict cu ceilalti, nu cauta nodul in papura si incearca sa coopereze pe cat posibil.

Mama este in continuare in centrul lumii sale, dar caminul si maternitatea nu ii mai sunt suficiente. Cauta grupuri in care sa se integreze si noi prieteni. Ii place sa mearga la gradinita si se gandeste cu interes si la scoala. Isi aduce acasa creatiile si le prezinta cu mandrie.

In ciuda acestor noi calitati pe care le capata, viata sa nu este deloc plictisitoare asa cum poate ar parea: este plin de entuziasm si dornic sa cunoasca lucruri noi sau sa le aprofundeze pe cele cunoscute deja. A atins una din varstele maturitatii.

Gandirea sa este mult mai concreta decat pana acum: pasarile sunt pasari, nasturii nasturi, scaunul scaun. Imaginatia inca mai calatoreste in departari, insa revine si cu picioarele pe pamant.

Fitzhugh Dodson (despre care v-am mai amintit si in descrierea varstelor precedente), vorbeste despre asemanarile si deosebirile copiilor la 3, 4 si 5 anisori. Desi aceste varste sunt cumulate de obicei aceluiasi stadiu de dezvoltare personala si intelectuala, afectiva si motrica, ele sunt si foarte diferite intre ele. De exemplu, nu poti sa ii ceri unui copil de patru ani sa fie la fel de ascultator precum unuia de cinci. La aceste doua varste isi stapanesc impulsurile si emotiile intr-un mod diferit. De pilda, cel de patru ani poate sa depuna eforturi uriase sa stea locului in timpul unei discutii dintre adulti, pe cand cel de cinci ani se va stradui chiar sa gaseasca ceva interesant pentru el in acea discutie. Dodson foloseste o comparatie foarte draguta pentru a caracteriza aceste trei varste: par aceeasi tema muzicala interpretata in trei moduri diferite.

Ce este clar este ca cu totii au nevoie de un spatiu de miscare si de expresie in interior sau in exterior. Copiii mici au nevoie sa se miste, sa alerge, sa se catere, sa sara, sa tipe.. Este perioada cand toti muschii corpului sunt folositi, exersati si dezvoltati.

Tot in cartea lui Fitzhugh Dodson, am gasit descrierea unui experiment interesant si amuzant facut de un alt psiholog: acesta a filmat un copil de varsta prescolara timp de o ora in timpul activitatii sale obisnuite de la gradinita. Apoi, a rugat un jucator de fotbal american sa reproduca aceleasi miscari, actiuni, activitati. Dupa o ora sportivul era epuizat.

Activitatea motrica este esentiala nu numai pentru sanatatea corpului, ci si pentru dezvoltarea psihologica a copilului: abilitatile motrice sunt temeiul aptitudinilor intelectuale. Un exemplu bun in acest sens este coordonarea laterala care conduce catre o constientizare a lateralitatii si a simtului de orientare in general. Acest lucru are repercusiuni asupra lecturii, de pilda. Cum? Un copil care stie foarte bine care este stanga si care este dreapta, un copil care distinge ceva simetric de ceva asimetric, va reusi sa nu confunde pe b cu d.

5 ani este si o varsta potrivita pentru a le vorbi copiilor despre exprimarea si stapanirea sentimentelor. Este un lucru firesc ca un copil sa aiba sentimente negative, la fel cu a avea sentimente pozitive. De aceea sentimentele negative nu trebuie sa ii fie interzise, ci trebuie invatat sa si le exprime si sa le directioneze in alte parti decat in conflictul direct cu obiectul sau persoana care le-a provocat. Daca este furios ca fratele mai mic i-a stricat constructia, atunci, evident, nu trebuie sa il loveasca, desi asta ar fi primul impuls. Mama insa trebuie sa inteleaga ce simte copilul, sa inteleaga ca este un gand firesc si sa ii spuna lucrul asta. Apoi sa il indemne spre bine. Vorbiti-le la 5 ani despre ganduri bune si despre ganduri rele, asa cum le-ati vorbit pana acum despre fapte bune si fapte rele.

Si, in general, ajutati-i si invatati-i sa se exprime pe ei insisi. Mai cu seama ca la aceasta varsta limbajul este foarte elaborat. Descoperiti-le interesele pornind de la intrebarile pe care le pun si de la activitatile pe care le prefera si incurajati-i, indrumati-i, stimulati-i in acest sens.

Jucati-va frumos aruncand un ochi si in desaga noastra cu jocuri. Si povestiti aici despre jocuri, intrebari, povesti inventate de voi.

Joc cu folos!

Descrierile si sugestiile prezentate mai sus sunt generale, deci orientative pentru ca fiecare copil are ritmul sau personal de dezvoltare, asa cum bine stiti sau intuiti.

Biblioteca:

–      Fitzhugh Dodson, Tout se joue avant six ans, trad. din limba engleza de Yvon Geffray, Marabout, 2008;

–      Arnold Gesell, Frances L. ILG, Le jeune enfant dans la civilisation moderne, traduit d’apres la 20-e edition americaine par Irene Lezine, Editions PUF, Paris, 1949.

Acest articol a fost publicat în Varstele copiilor: trasaturi si activitati și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s