Filosofia pentru copii

Am recitit de curand Sanziana, o nuvela scrisa in anii ’70 de catre un profesor american pe nume Mattew Lipman si tradusa in anii ’90 la editura Humanitas. Asa mi-a venit ideea sa va povestesc despre filosofia pentru copii, o “teorie” nascocita de mintea acestui profesor “excentric”.

In cariera sa de profesor universitar, Mattew Lipman a observat si a cunoscut multi adulti incapabili sa gandeasca logic. Considerand ca pentru unii era cam tarziu sa mai invete acest lucru, si-a propus sa implementeze studierea logicii si a filosofiei chiar de la gradinita continuand cu fiecare etapa, pana la liceu. Teoria sa a fost o provocare pentru mediile educationale din acei ani, stiuta si acceptata fiind conceptia lui Jean Piaget conform careia copiii nu sunt capabili sa gandeasca despre gandire decat dupa varsta de 11-12 ani. S-a dovedit, in urma experimentelor facute ulterior, ca nu este deloc asa. Copiii prescolari si scolari care au urmat programul lui Lipman au realizat performante mari in gandire si creativitate. De aceea, nu numai ca noua teorie “a prins”, raspandindu-se in multe scoli americane si straine, dar a fost omologata ca program de stat in S.U.A. in anul 1986.

Lipman a pornit totul cu o nuvela, numita Harry Stottlemeier’s Discovery scrisa in anul 1969. Aceasta a fost prima dintr-o lunga serie de scrieri avand ca tema cum sa ii inveti pe copiii mici si foarte mici sa gandeasca. Treptat a conceput si un curriculum complet cu etapele ce trebuie urmate de catre copii de la 6 la 16 in scopul asimilarii mai multor tipuri de gandire: gandirea logica, gandirea interogativa, gandirea argumentativa, gandirea critica, gandirea verbalizata etc.

In cadrul acestui program de studiu, nuvelele au un rol central: acela de material didactic care dau idei, sugestii si pofta pentru discutia propriu-zisa cu copiii.

Sanziana, nuvela cu care am inceput acest ravas de azi, este o povestire savuroasa, pe care nu o poti lasa din mana pana nu o termini, mic sau mare fiind. Ea a fost gandita si scrisa pentru copiluti de 6-7 ani, dar si pentru cei care vor sa recupereze din ce nu au invatat cand erau asa de mici.

Personajul principal este Sanziana: o fetita care gandeste mult, dar exteriorizeaza putin. Povestirea intamplarilor pe care le traieste micuta merge mana in mana cu exersarea comparatiilor, distinctiilor si conexiunilor intr-un mod si amuzant, si istet, deci placut.

Va scriu aici unul dintre fragmentele mele preferate:

Astazi Andrei a spus:

–      Sanziana nu vorbeste niciodata. Poate ca nici nu exista de-adevaratelea!

Uite, asa se vede cat de mult greseste el! S-ar putea sa nu vorbesc mult, dar gandesc tot timpul! Chiar si cand dorm gandesc. Eu nu am vise traznite. Cand dorm nu fac decat sa ma gandesc la aceleasi lucruri la care ma gandesc si cand sunt treaza.

(…) Si tot eu mi-am raspuns: “Natafleato! Daca poti sa te indoiesti, este cu neputinta sa nu gandesti! Si atunci, daca gandesti, orice ar spune Andrei, tu existi de-adevaratelea”

Lipman a afirmat la un moment dat ca intrebarile cele mai frecvente puse de copii in cadrul discutiiilor sunt de fapt intrebarile esentiale ale filosofiei, iar discutiile avute in ansamblul lor i-au parut un fel de recapitulare a istoriei filosofiei.

Copiii simt nevoia de a descoperi sensul unor concepte morale cu atat mai mult cu cat aduc exemple din experienta proprie si astfel se arunca in dialog alaturi de ceilalti mergand mai departe decat ne-am imagina: “Ce inseamna bine atunci cand tati spune ca asa e bine?”” Unde a plecat bunicul dupa ce a murit? “, “Toate intrebarile au raspuns?”, “Mama mi-a spus ca am judecat cum trebuie. Ce a vrut sa spuna?” etc.

Bineinteles ca judecand din perspectiva sistemului nostru de invatamant bazat pe memorizare, pe acumulare de cunostinte inutile si fragmentat de infinitele “reforme”, deci fiind din start de-formati, ni se pare cel putin bizar ce spune, ce crede si ce face americanul asta. Dar niciodata nu este prea tarziu sa ne re-formam si formulam.

In incheiere, iata un gand al lui Lipman despre “inventia” sa:

In aceeasi masura in care filosofia incepe prin mirare, ea este si un dialog reflexiv prin care ideile patrund in experienta de viata, imbogatind-o. Dar aceste tranzitii trebuie sa fie inlesnite – si poate ca intr-o buna zi va exista o literatura care ii va ajuta pe copii sa strabata prapastia dintre mirare si reflectie, dintre reflectie si dialog, dintre dialog si experienta. Impactul unei asemenea literaturi asupra copiilor de azi poate ca nu va fi imediat vizibil. Dar impactul asupra adultilor de maine s-ar putea sa fie atat de mare, incat ne va face sa ne amintim cu mirare ca pana astazi am refuzat copiilor filosofia.

Daca v-a suras ceva din ce ati citit mai sus, cautati-o pe Sanziana prin anticariate, poate aveti noroc ca si mine sa o gasiti, sau la biblioteca. De cumparat, in engleza, o gasiti sigur pe amazon.com alaturi de celelalte nuvele si carti scrise de Mattew Lipman. De asemenea, daca vreti sa incercati acasa cu copilul sau copila filosofarea impreuna, gasiti sugestii de intrebari, exercitii si discutii in Enciclopedia Standford a Filosofiei, la link-ul de mai jos.

Biblioteca:

–      Sanziana, Mattew Lipman, Humanitas, 1993, Bucuresti;

–      http://plato.stanford.edu/entries/children/#2

* In fotografie: Mattew Lipman asistand la un seminar de filosofie pentru copii.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Articole și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Filosofia pentru copii

  1. Kripto zice:

    am citit si eu teoriile lui Piajet… si articolul asta cam are dreptate. culmea e ca nu constientul este educat cu asemenea lecturi, ci inconstientul, cel care ne genereaza atitudinilie initiale.

  2. Pingback: Au nevoie copiii de filosofie? | Casa din copac

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s