Sezatoare cu motive decorative romanesti

Stiti cate culori pot vedea ochii vostri? Ei bine, ochiul unui om poate distinge pana la cateva mii de culori, dar asta nu se intampla pentru fiecare dintre noi, ci doar pentru aceia care lucreaza zi de zi cu ele, cum ar fi vopsitorii, tesatorii, fotografii sau pictorii. Un tesator, de exemplu, poate distinge pana la 500 de feluri de rosu, lucru pe care un pilot sau un inginer nu l-ar putea face. Asta inseamna ca ne putem invata ochiul sa priveasca, intocmai precum putem sa ne obisnuim mintea sa rezolve probleme de aritmetica.
Iata o modalitate simpla prin care bunicii nostri de la tara faceau pe vremuri acest lucru, poate fara sa isi dea seama, ci doar din placerea de a armoniza culorile intre ele. In cele doua imagini de mai jos puteti vedea motive decorative pe care taranii le cuseau, le teseau sau le pictau pe haine, paturi, covoare sau obiecte de mobilier.

Armonia este potrivirea dintre doua sau mai multe culori, in asa fel incat ele sa devina impreuna placute ochiului.
Motivul decorativ este un desen sau o imagine pe care artistii o folosesc pentru a decora si care, de obicei, este repetata de mai multe ori.

Motivele decorative difera de la o tara la alta, de la o regiune la alta, de la un sat la altul. Cele pe care vi le-am prezentat mai jos provin, majoritatea, din Transilvania, dar fiecare dintre ele din sate sau judete diferite. De asemenea, in functie de dimensiuni, forme sau culori, ele sunt folosite pentru lucruri diferite.

1. Motive decorative reprezentand flori stilizate provenind din judetele Hunedoara si Salaj.
2. Motive decorative reprezentand flori sau forme geometrice provenind din judetele Cluj si Sibiu.
3. Model de tesatura folosita ca fata de perna provenind din satul Rahau din judetul Alba. Motivele folosite erau numite de taranci: cornul berbecului, creasta grasa, zimti, cruce inchisa cu creasta.
4. Model de stergar (prosop) tesut, cu ciucuri. Acesta este specific satului Bradu, din judetul Sibiu. Motivele din care este format se numeau: cornul berbecului, trandafir mic, trandafir mare, gradinita mica, cruce.
5. Motiv decorativ reprezentand siruri de flori, provenind din satul Cherelus, judetul Arad si care era cusut de obicei pe manecile iilor (camasi largi pe care le purtau femeile de la tara).
6. Motiv decorativ care reprezinta un paun si care era cusut pe fetele de perna in satul Pogaceaua din judetul Mures.

Sezatoarea se petrece de obicei la tara si este o adunare de femei, barbati si copii unde fiecare are ceva de lucru, dar, pe langa munca, se canta, se povesteste si se glumeste laolalta cu ceilalti.

Puneti la cale acasa o sezatoare la care sa rasfoiti cartile, sa cotrobaiti prin casuta noastra sau prin altele de pe internet si nu numai, printre lucrusoarele voastre facute de mana in cautarea motivelor decorative romanesti, pe care apoi sa le desenati, sa le admirati, sa le pictati, sa le coaseti chiar. (In curand va voi veni si eu in ajutor cu un indrumar daca va incumetati sa puneti mana pe ac.)

Ca sa aveti mai multa inspiratie, vizitati in prealabil muzeele etnografice din zonele in care locuiti si retineti lucrurile care va plac; folositi-va apoi de ele pentru a realiza lucruri simple, cum ar fi: semne de carte, coperti de carnetele, gentute, saculeti, fete de perna etc.

Si, pentru completare, un alt post cu motive decorative tot la noi in casuta: Lumea cusuta de mana.

Joc cu folos!

P.S. Ia uitati ce minunatie de link am descoperit recent: http://motivepopulare.cimec.ro/ (update 18 septembrie 2012). Sa va foloseasca!


Acest articol a fost publicat în Articole, De mesterit, Jocuri, jucarii, piua! și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Sezatoare cu motive decorative romanesti

  1. A spune:

    Ne incumetam sa punem si mana pe ac, dar cand ne vii in ajutor?

  2. casadincopac spune:

    Hmmm… Curand, curand:)

  3. Pingback: Repetitie | Casa din copac

  4. Buna ziua! Cautand pe internet dupa vreo sursa din care pot descifra motivele populare romanesti (pentru cusaturi in mod special), am gasit blogul dvs. Cu toate ca subiectul pentru care va abordez nu respecta tema blogului va scriu, totusi, cu rugamintea sa ma ajutati daca se poate: imi puteti recomanda o carte (sau carti) in care pot gasi, cat de cat, o metoda de identificare a acestor motive (as fi tare bucuroasa daca ar fi si explicate)? Am cateva carti vechiute cu modele traditionale pentru cusaturi, insa nu am foarte multe explicatii in ele cu privire la aceste motive.
    Felicitari pentru idea blogului! Inca nu am apucat sa-l vizitez propriu-zis, insa promite sa fie foarte interesant! Multumesc!
    Almond

    • casadincopac spune:

      Ma bucur sa intalnesc oameni cu pasiuni similare cu ale mele. Am si eu mai multe carti cu modele, motive si explicatii. Am chiar una mai elaborata in ceea ce priveste explicarea lor. Acum nu am datele cartii respective, dar promit sa revin in doua-trei zile. Multumesc si spor la citit in casuta noastra si nu numai!

  5. Multumesc pentru solicitudine!
    In aceste vremuri in care tendinta majoritatii este sa considere bun tot ceea ce este nou si retrograd tot ceea ce este vechi, ma bucur sa va intalnesc! Ca sa ne cunoastem, sa ne acceptam pe noi insine, sa nu ne pierdem in vartejul acestor vremuri, trebuie sa ne cultivam discernamantul… pe al nostru si pe al celor care ne sunt incredintati…
    Recomand cu multa bucurie o astfel de initiativa precum cea a dumneavoastra!

    • casadincopac spune:

      Va multumim foarte mult pentru lucrurile frumoase spuse despre noi si speram sa gaseasca si altii lucruri folositoare prin sertarele noastre.
      Iata si datele bibliografice promise: Album de broderii si tesaturi romanesti de Dimitrie Comsa, editat de Revista Transilvania, Sibiu, 1976. Va ziceam ca am mai avea si alte carticele, le scriem si pe acelea usor usor, insa cel pe care tocmai l-am pomenit are explicatii detaliate pentru fiecare motiv, iar motivele prezentate sunt numeroase si variate. Eu l-am primit in dar, banuiesc ca il veti gasi la BCU, daca sunteti din Bucuresti, prin anticariate sau alte biblioteci mai dotate. Am mai primit la un moment dat un pdf cu o descriere CIMEC si ea detaliata a motivelor traditionale romanesti explicate unele detaliat, altele nu, dar destul de bogata. Incerc sa v-o trimit prin email.
      Numai bine si spor la cusut!🙂

      • Ana Ursescu spune:

        Va rog frumos, mi-ati putea trimite si mie pdf-ul cu descrierea CIMEC a motivelor traditionale romanesti?

      • casadincopac spune:

        Nu este un pdf. Urmati link-ul inserat in post.

      • Ana Ursescu spune:

        Multumesc mult! Linkul recomandat este de mare pret! Contine o galerie de modele dar nu am gasit acolo explicatia motivelor (doar zona de unde provine). Rugamintea mea se referea la pdf-ul cu descrierea si explicatia motivelor.

  6. Era cat pe ce sa ma dau batuta cu privire la gasirea vreunei surse pentru descifrarea acestor motive, recunosc! Insa dvs imi dati aripi noi! Lucram dupa revistele si cartile mele vechi si ma raportam la ele de cele mai multe ori ,,instinctiv”, nefiind deplin multumita din cauza asta. Voi incerca sa gasesc albumul de broderii si tesaturi romanesti, acum am un punct de plecare! Orice sursa de acest gen este comoara pentru mine…
    M-as bucura sa va impartasesc din cartile mele, daca veti avea vreodata nevoie!
    Multe multumiri!

  7. casadincopac spune:

    Ce dragut ar fi sa facem schimburi de felul asta. M-as bucura tare mult! Casuta din copac ne-a adus nu numai multi prieteni noi, dar datorita ei, ne-am cunoscut si vecinii. Ne-am mutat in apropierea Bucurestiului si in vara aceasta am trait aceasta intamplare straniu de frumoasa, sa ne gasim intr-o cititoare fidela si draguta o vecina care locuieste la cateva case departare doar. Asa ca cine stie ce mai urmeaza!🙂

  8. Pingback: Lumea cusuta de mana | Casa din copac

Lasă un răspuns

