4 anisori: ce pot face, ce poti face

Despre, sotron, mima si troc.

4 anisori este o varsta debordanta, este varsta afirmarii de sine: fizice si spirituale. La 4 ani copilul are foarte multe idei de pus in practica si se misca foarte mult incolo si incoace. Este atlet si bufon deopotriva.

Miscarile sale pot fi uneori pe cat de debordante, pe atat de violente, insa ele capata in sfarsit si gratie. Gratia poate fi incurajata prin dans, de exemplu. Dansul poate fi in acelasi timp si un excelent canalizator ale energiei sale inepuizabile din aceasta perioada.

Imaginarul este si el extrem de dezvoltat la aceasta varsta. Poate dramatiza orice scena sau poveste isi pune in minte folosind minimum de mijloace.

4 ani este varsta la care copilul face progrese rapide in majoritatea privintelor. Invata de unul singur multe lucruri si ii place sa cerceteze pe cont propriu, fara ajutor.

In ce priveste sociabilitatea, la 4 ani copilul este capabil deja sa organizeze un grup social. De obicei la aceasta varsta, copiii dintr-un colectiv mai mare se grupeaza cate trei-patru formand un fel de “trib” cu reguli, tabu-uri, de unde sunt exclusi intrusii. Acest comportament negativ, are insa o valenta pozitiva in dezvoltarea personalitatii copilului, apartenenta la un grup fiind o caracteristica a organizarii societatii in general (Gesell & Ilg, p. 230).

In ce priveste rolul mamei, aceasta a devenit un fel de tribunal, o autoritate suprema la care se raporteaza chiar si in jocul cu ceilalti copii: “Mama mea a zis ca…” etc. De asemenea, copilul va alege de multe ori in timpul jocului de rol sa joace rolul mamei daca este fata sau al tatalui daca este baiat.

Daca la trei ani inca mai dormeau la pranz, incepand cu patru ani foarte multi copii renunta la somnul de dupa amiaza preferand sa sa se joace linistiti dupa luarea mesei, eventual chiar in pat. Pot fi niste momente foarte creative pentru copil daca i se pun la indemana mijloacele potrivite.

Pruncul de acum doi ani devenit copil isi descopera acum si puterea pe care o exerseaza din plin. Desi pare foarte transant si hotarat, in realitate nu incearca decat sa se integreze cat mai bine in cadrul social al familiei, gradinitei, grupului de prieteni. Un alt act de bravura la aceasta varsta este repetarea expresiilor urate si folosirea amenintarilor.

In privinta cuvintelor cheie amintite la descrierea copiilor de trei anisori, ele mai pot functiona inca. De multe ori le va folosi chiar el, dar incepe sa ii placa sinceritatea adultului, la fel ca si tratarea sa ca pe un adevarat partener de discutie.

Ce stie si ii place sa faca:

–      Sa se miste: sa alerge, sa sara, sa se catere, sa coboare si sa urce scarile alergand, sa mearga pe bicicleta, sa faca gimnastica etc.

–      Se imbraca singur, isi face toaleta singur, se spala singur daca ii sunt puse la dispozitie toate lucrurile necesare. Mananca singur fara sa se murdareasca.

–      Poate sa faca bine doua lucruri in acelasi timp. De exemplu, sa se dezbrace si sa vorbeasca in acelasi timp. La trei ani nu reusea acest lucru.

–      Sa decupeze urmand cu foarfeca o linie dreapta.

–      Ii place mai degraba sa deseneze decat sa coloreze. Isi afiseaza operele si este bucuros cand acestea sunt apreciate.

–      Stie sa dezbrace, dar si sa imbrace papusi.

–      Sa lanseze un obiect de sus in jos.

–      Sa foloseasca un ferastrau de mici dimensiuni.

–      Sa cante corect.

–      Sa isi lege sireturile.

–      Sa stea intr-un picior fara sa se miste.

–      Sa vorbeasca mult. Vorbeste despre sine si despre lumea inconjuratoare deopotriva. Ii place sa foloseasca cuvintele cunoscute si ii place sa invete altele noi. De asemenea, foloseste fraze din ce in ce mai complexe. Imita expresii din limbajul adultilor aflati in preajma sa. Ii plac cuvinte lungi si comparatiile (“mare cat un elefant”).

–      Sa puna intrebari.

–      Sa asculte. Ii place sa asculte explicatii oricat de lungi la intrebarile sale.

–      Ii place sa mearga in vizita la alti copii.

–      Ii place sa imite expresiile faciale ale adultilor (chiar si ticurile) si incepe sa le foloseasca atunci cand isi exprima sentimentele sau opiniile.

–      Cartile “despre” (cavaleri, plante, dinozauri etc.) care ii raspund la multele sale de ce-uri.

–      Ii plac jocurile in care poate introduce un efect dramatic.

–      Ii plac jocurile de constructie si ii place sa realizeze constructii pe care sa le poata folosi in jocurile de rol atat de indragite la aceasta varsta. Foloseste simetria.

–      Sa foloseasca literele.

–      Sa recunoasca diverse melodii.

–      Sa se laude.

–      Sa aiba grija de un animal. (Nu aveti totusi incredere totala in el si hraniti vietatea din cand in cand.)

–      Sa tina pixul sau pensula la fel ca un adult.

–      Sa treaca de la o idee la alta atunci cand deseneaza: un melc se poate transforma intr-o testoasa pana la finalul desenului. Foloseste in desen doar detalii pe care le considera importante.

–      Devine autoritic in privinta propriilor creatii.

–      Ii place sa conserve ceea ce creeaza.

–      Sa primeasca daruri (poate cere sa isi primeasca inainte darul de ziua lui).

–      Sa schimbe jucarii cu alti copii: este varsta trocului.

–      Ii place sa mearga in excursii folosind diverse mijloace de transport.

–      Sa schimbe activitatile o data cu shimbarea locului.

Ce il puteti invata:

–      Poezii, cantece, ghicitori, povesti.

–      Sa recunoasca cat este ceasul.

–      Puteti sa il invatati cateva framantari de limba pentru corectarea eventualelor greseli de vorbire sau pentru o mai fluenta si corecta folosire a limbii materne. La categoria Felurite, ticluite, iscusite, gasiti un post numit Framantari de limba foarte generos in aceasta privinta.

–      Jocuri de grup si individuale. Consultati categoria noastra Jocuri, jucarii, piua!

–      Jocuri de societate, jocuri de strategie, jocuri de exersare a memoriei.

–      Povestiri biblice.

–      Sa faca rime.

–      Sa inoate.

–      Sa mearga cu rolele sau cu patinele.

–      Sa numere si socoteli simple.

–      Literele. Sa isi scrie numele.

–      Il puteti invata adresa la care locuiti si numarul de telefon (numarul mijlocului de transport care duce acasa).

–      Sa mimeze.

–      Sa joace Sotronul.

–      Sa sara coarda.

–      Sa cante la un instrument muzical.

–      O limba straina. Incepeti studiul ei folosind mijloace adecvate varstei.

–      Luati-i un animal si invatati-l sa aiba grija de el.

Activitati de facut impreuna:

–      Mergeti in excursii impreuna: vizitati locuri frumoase din natura sau create/construite de om. Vorbiti despre ceea ce vedeti si simtiti.

–      Oferiti-i o excursie la tara. Aratati-i cum traiesc oamenii din diverse locuri si ce mijloace de trai folosesc.

–      Activitati de exersare a abilitatilor plastice. Cititi in acest sens Despre desenele copiilor de la categoria Articole si consultati si link-urile noastre de pe bara din dreapta .

–      Jocuri cu litere si cifre, cu forme geometrice.

–      Stimulati-i creativitatea. Consultati articolul despre metodele de stimulare a creativitatii de la categoria Articole.

–      Teatru sub toate formele lui, pe care le aveti prezentate si la grupele de varsta anterioare.

–      Dans: diverse genuri si ritmuri. Acasa sau cu profesor.

–      Modelaj si sculptura in diverse materiale. Il puteti invata sa ciopleasca in lemn (cu unelte nu foarte ascutite la inceput) sau in lut. Puteti face, de asemenea, obiecte prin tehnica papier-mache.

–      Confectionati masti (si costume simple, gen pelerine) pe care le puteti decora apoi si organizati un mini bal mascat.

–      Duceti copilul din cand in cand la spectacole, concerte, piese de teatru, filme etc.

–      Oferiti-i din cand in cand cate o experienta noua.

–      Jucati Mima in familie. Mergeti impreuna la spectacole de mima.

–      Vorbiti despre corpul omenesc. Aratati-i un carte ilustrata de anatomie.

–      Cantati impreuna si inventati, improvizati, jucati-va cu sunetele si cuvintele.

–      Cititi cu atentie capitolul “Ce stie si ii place sa faca” de mai sus si cu siguranta va vor veni si alte idei de jocuri si activitati. Impartasiti-le si altor parinti sau educatori interesati, in Casa din copac si nu numai.

Fiecare dintre descrierile si sugestiile prezentate mai sus sunt orientative pentru ca fiecare copil are ritmul sau personal de dezvoltare, asa cum bine stiti sau intuiti.

Biblioteca:

Experienta si imaginatia proprie alaturi de:

–      Arnold Gesell, Frances L. ILG, Le jeune enfant dans la civilisation moderne, traduit d’apres la 20-e edition americaine par Irene Lezine, Editions PUF, Paris, 1949.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Varstele copiilor: trasaturi si activitati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s