Trei anisori: ce pot face, ce poti face

Despre prunci deveniti copii, despre imaginatie si pasul strengarului.

La trei ani, copilul este pe picioarele sale in multe privinte. Se exprima fluent in limba materna, este capabil sa puna intrebari si sa raspunda la intrebari folosind un limbaj adecvat. Din punct de vedere locomotor este mult mai fluid decat la doi ani jumate, poate face miscari complexe si isi mentine foarte bine echilibrul.

In ce priveste sociabilitatea, copilul de trei ani se arata foarte interesat sa cunoasca noi persoane si sa relationeze cu ele. Observa cu interes expresiile faciale ale celorlalti, incearca sa le interpreteze si treptat sa le foloseasca. Stie ce asteapta ceilalti din partea lui si se straduieste sa le faca pe plac. Este capabil de simpatie: emotivitatea sa se dezvolta odata cu inteligenta. Este si varsta la care incepe sa isi imparta jucariile cu altcineva. Daca merge la gradinita, va lua cu sine din cand in cand jucarii pentru a le imprumuta si copiilor.

Distinge intre un obstacol fizic si unul personal. De asemenea, este capabil sa aleaga una dintre doua alternative care i se ofera la un moment dat.

Desi mama este in multe cazuri parintele preferat, este varsta la care devine independent fata de aceasta. Nu mai este la fel de posesiv precum la 2 ani, de exemplu. Din acest punct de vedere, 3 ani este o varsta potrivita pentru integrarea intr-o colectivitate.

Imaginarul copilului se afla acum intr-o continua dezvoltare pana spre punctul culminant de la 3 ani si jumatate cand apare de obicei prietenul imaginar (interesul pentru prietenii imaginari apare in jurul varstei de 2 ani si jumatate cand copilul se poate “transforma” intr-un animal, de exemplu, mergand in patru labe). Prieteniile imaginare apar concomitent cu descoperirea propriului eu si manifestarea lor difera foarte mult de la un copil la altul. Parintii trebuie sa respecte toate aceste manifestari ale copilului, dar fara sa le incurajeze.

Catre trei anisori si jumatate, copilul va fi pregatit sa isi faca primii prieteni copii. Ii va alege din cadrul grupului pe care il frecventeaza si se va implica in aceasta noua aventura a sa cu sinceritate si entuziasm.

Este, de asemenea, varsta lui si “eu vreau sa fac”: copilul este foarte dornic sa se implice in activitati noi, sa cunoasca lucruri noi. Atunci cand il rugati sa indeplineasca anumite sarcini este bine sa ii explicati si de ce trebuie sa faca acel lucru. De asemenea, va voi da cateva trucuri prin care il veti face sa isi doreasca ceea ce, de fapt, trebuie sa faca. In acest mod nu se va simti nici foarte ascultator, nici rebel, ci va fi stimulat sa se implice de bunavoie. Tot astfel se pot evita momentele tensionate.

De la Gesell & Ilg citire:

Adjective cheie: “nou”, “altul”, “mare”, “tare”, “puternic”: “Poti sa faci si tu altul?”, “Stii sa faci altul mai mare?” Copilul va fi stimulat printr-o simpla sugestie sa realizeze o sarcina repede si bine.

Cuvinte cheie: “surpriza”, “secret”. “Dupa ce termini baia, te asteapta o surpriza!” Aceasta este o metoda excelenta de a-l face sa iasa mai repede din cada, de exemplu.

Verbe cheie: “a ajuta”, “a putea”, “a vrea”, “a ghici”. “Poti sa il ajuti pe x sa umple galeata?” Prin intermediul acestor verbe magice il puteti determina sa actioneze benevol in situatii in care altminteri nu s-ar fi implicat. Ii place la aceasta varsta sa se simta important si de ajutor pentru ceilalti.

Alte cuvinte cheie: “poate”, “si”. Prin intermediul acestor cuvinte il veti determina sa se integreze in diverse activitati de grup sau individuale. “Si eu, si eu!” este refrenul acestei varste.

De asemenea, o sugestie soptita la ureche poate avea efectul scontat, mai cu seama in situatii tensionate.

Ce stie si ii place sa faca:

–      Sa mearga pe varfurile picioarelor.

–      Sa se joace singur si impreuna cu alti copii.

–      Sa deseneze o cruce.

–      Poate sa compare doua obiecte folosind cuvinte adecvate.

–      Ii place sa invete cuvinte noi. Dramatizeaza pentru a-si exersa si a-si face ascultat vocabularul

–      Sa isi pastreze foarte bine echilibrul si sa stea intr-un picior (este prima varsta a trotinetelor si a bicicletelor!)

–      Sa sara intr-un picior.

–      Sa pedaleze.

–      Sa deseneze un cerc inchis.

–      Este capabil sa astepte, desi nu ii place neaparat. Poate sa isi astepte cuminte randul la cumparaturi, de exemplu.

–      Mama este in general parintele preferat. Foloseste termenul “noi” pentru el si mama, el si mama+tata.

–      Are simtul timpului, mai cu seama al viitorului: ziua de maine, de poimaine, week-endul viitor, vacanta urmatoare etc. (ii place sa planifice activitati viitoare).

–      Sa vorbeasca bine: limbajul sau este acum unul elaborat. Cunoaste in jur de 900 de cuvinte si se exprima in fraze simple.

–      Poate sa arunce foarte bine o minge: fie cu mana, fie cu piciorul.

–      Stie sa se dezbrace singur si incepe sa invete si imbracatul de unul singur.

–      Este perioada prolifica a lui de ce?

–      Stie sa numere. Nu pot spune pana la cat pentru ca depinde cat de stimulat a fost si de la ce varsta. E adevarat insa ca acum face legatura cu adevarat intre numar si cantitate.

–      Ii place sa deseneze, sa coloreze, sa scrie cu mai multa precizie si concentrare decat pana acum. Ii place sa umple foaia cu linii sau culoare si nu o imparte cu altcineva. Schiteaza obiectele mult mai usor cu creioanele decat prin pictura.

–      Sa modeleze.

–      Sa rasfoiasca si sa lectureze imaginile cartilor.

–      Sa se joace in/cu apa.

–      Sa lipeasca, sa dezlipeasca.

–      Sa decupeze.

–      Ii plac jocurile de rol.

–      Ii place teatrul: puneti-i la dispozitie materiale pentru a regiza si juca si acasa piese dupa povestile preferate.

–      Ii place sa mearga la bunici.

–      Ii place sa asculte si sa spuna povesti.

–      Sa cante la instrumente de percutie.

–      Sa se deghizeze.

–      Ii plac ghicitorile.

Ce il puteti invata:

–      Literele, cifrele. Jocuri cu cifre, litere sau forme geometrice.

–      Puneti-i la dispozitie conditiile necesare pentru exersarea abilitatilor grafice. (Consultati in acest sens articolul Despre desenele copiilor de la categoria Articole)

–      Sa fie creativ. Oferiti-i propriul exemplu, aceasta este cea mai buna metoda. Gasiti si altele. (Consultati in acest sens articolul nostru despre metodele de stimulare a creativitatii de la categoria Articole)

–      Sa fie rabdator, politicos si generos. Sa-i respecte pe ceilalti.

–      Jocuri diverse: individuale sau de grup. Consultati categoria noastra Jocuri, jucarii, piua! De asemenea, invatati-l numaratori pe care sa le foloseasca in cadrul jocurilor de grup. Gasiti numaratori destul de variate la categoria noastra Felurite, ticluite, iscusite.

–      Jocuri de societate.

–      Cantece si jocuri muzicale. Educati-i urechea muzicala punandu-i diverse melodii, diverse stiluri de muzica si cerandu-i sa le recunoasca.

–      Sa povesteasca. Daca i-ati spus pana acum frecvent povesti, cu siguranta ca va incepe sa le reproduca de unul singur. Ajutati-l sa foloseasca limbajul intr-un mod potrivit pentru a se face inteles.

–      Invatati-l povesti noi, basme vechi sau noi. Ii veti imbogati in acest sens imaginarul in plina expansiune in aceasta perioada

–      Sa cante la un instrument muzical.

–      Sa danseze: diverse ritmuri, genuri.

–      Ghicitori (gasiti foarte multe ghicitori la categoria Felurite, , ticluite, iscusite).

–      Sa distinga mirodeniile intre ele, plantele medicinale intre ele. Le puteti cultiva si/sau recolta impreuna.

–      Diferite specii de animale si pasari si caracteristici ale acestora.

–      Sa se orienteze in spatiu.

–      Sa inoate.

Activitati de facut impreuna:

–      Jucati impreuna cu copilul jocuri de exersare a memoriei.

–      Faceti excursii impreuna in locuri diferite intre ele. Puneti-l fata in fata cu experiente noi.

–      Este momentul sa ii dezvoltati spiritul civic si cel ecologic. Mergeti impreuna la activitati de acest gen adaptate varstei lui sau puneti-le la cale chiar in familie.

–      Dansati: diverse stiluri, diverse ritmuri. Il puteti duce chiar la lectii de dans.

–      Pentru ca a inceput sa devina sensibil la umorul de tip verbal si pentru ca e varsta de ce-urilor, va puteti amuza impreuna citind postul nostru De ce, de la categoria Felurite, ticluite, iscusite.

–      Cititi-i texte simple, poezii, povestiri, fabule in limbi straine si traduceti-i de fiecare data. Invatati-l cateva cuvinte si laudati-l pentru performanta. (Este varsta cand laudele ii fac inca bine: va fi stimulat astfel sa continue.) Pana la varsta de 7 ani copilul poate invata cu maxima usurinta orice limba straina. Puneti-i in surdina sa asculte muzica vocala sau povesti in diverse limbi. Puteti chiar sa incepeti studiul sustinut al unei anumite limbi folosind materiale adecvate varstei. (Sfatul meu este sa incepeti cu limbile cele mai dificile, cum ar fi limba germana. Limba italiana, de exemplu, o poate invata extrem de usor si oricand. O limba mai dificila cere insa un timp mai indelungat de studiu).

–      Deveniti impreuna regizori, actori, papusari, scenografi si creati-va propria stagiune. Mergeti cu el la spectacole de teatru diferite intre ele prin mijloacele folosite: clasic, de papusi, de marionete, de umbre. Incercati sa reproduceti ceea ce vedeti si acasa.

–      Gatiti impreuna, fie ca este fetita sau baiat. (Independenta se capata din frageda pruncie, la fel si prejudecatile.)

–      Faceti gimnastica, mergeti pe bicicleta, faceti impreuna alte activitati fizice sau jocuri de miscare.

–      Il puteti invata si ajuta sa ingrijeasca zilnic o planta. Eventual, aceeasi de fiecare data pentru a se atasa de ea si a-i urmari cresterea, evolutia.

–      Priviti impreuna cerul instelat printr-un telescop.

–      Construiti castele din nisip, cuburi din lemn sau alte obiecte. Faceti impreuna constructii cat mai elaborate.

–      Ii place la aceasta varsta sa vada cum isi desfasoara activitatea diversi oameni cu diverse meserii. Il puteti duce asadar pe un santier, intr-un atelier de tamplarie, la o ferma, la gara, in port, la aeroport, in atelierul unui artist etc.

 –      Cititi cu atentie capitolul “Ce stie si ii place sa faca” de mai sus si cu siguranta va vor veni si alte idei de jocuri si activitati. Impartasiti-le si altor parinti sau educatori interesati, in Casa din copac si nu numai.

Fiecare dintre descrierile si sugestiile prezentate mai sus sunt orientative pentru ca fiecare copil are ritmul sau personal de dezvoltare, asa cum bine stiti sau intuiti.

Biblioteca:

Experienta si imaginatia proprie alaturi de:

–      Arnold Gesell, Frances L. ILG, Le jeune enfant dans la civilisation moderne, traduit d’apres la 20-e edition americaine par Irene Lezine, Editions PUF, Paris, 1949.

Acest articol a fost publicat în Varstele copiilor: trasaturi si activitati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Trei anisori: ce pot face, ce poti face

  1. Pingback: Nu ti-e somn, ursuletule? | Casa din copac

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s