Pruncii de la un an la un an jumate: ce pot face, ce poti face

Perioada cuprinsa intre un an si un an jumate este una foarte diferita: de la o luna la alta si de la un prunc la altul. Unii dintre ei se dovedesc a fi foarte agili si se grabesc in a face progrese, altii dimpotriva: vor sa mai zaboveasca in stadiul atat de multumitor de bebelus. Unii dintre ei vor sa faca totul singuri, altii sunt foarte dependenti de mama in privinta tuturor activitatilor cotidiene. Chiar si cei mai dependenti insa vor manifesta la aceasta varsta un stadiu embrionar al independentei lor viitoare: fie ca participa la servirea mesei luand cu mana bucati mici de mancare si sfaramandu-le intre degete, fie ca se joaca pentru putin timp singuri intorcand pe toate partile o jucarie, fie ca le place sa se afirme in fata celorlalti pentru a le arata ce au invatat sa faca.

In ce priveste sociabilitatea:

Este posibil ca in aceasta perioada sa treaca si prin momente de timiditate fata de persoanele straine, dar ele vor fi de scurta durata.

Pruncul intre un an si un an jumate este inca foarte atasat de mama lui.

Ii place sa fie in centrul atentiei celorlalti, ii place sa dea si sa primeasca lucruri, jucarii. Da de bunavoie chiar si jucariile sale preferate. Spre un an jumate va deveni insa mai posesiv cu acestea din urma.

Ii face placere sa salute si sa i se raspunda la salut.

Unii dintre ei vor capata in aceasta perioada un atasament foarte mare pentru o anumita jucarie pe care o vor lua cu ei peste tot si care va fi nelipsita in clipele fericite sau triste.

Ce stie si ii place sa faca:

–      Sa manance cu mana: sa prinda bucatele de alimente si sa le duca la gura. Ii place sa se joace cu lingura. La aceasta varsta sunt si copii care reusesc sa manance destul de bine singuri, chiar si cu lingura. Ii place de asemenea sa manance cu intreaga familie si sa ceara din farfuriile celorlalti. Mai cu seama ca incepand cu un an are voie sa manance aproape orice. Ii face placere sa vada atata diversitate si libertate.

–      Sa mearga: fie in patru labute, fie de o mana, fie singur. Ii place mai ales sa isi dea drumul de unul singur. Depinde foarte mult de fiecare copil in parte cat de devreme sau de tarziu va merge singur. Unii o fac foarte devreme, de la 9-10 luni, altii la cateva luni dupa prima lor aniversare.

–      Ii place sa se aseze singur.

–      Ii place sa treaca de la o jucarie la alta. Se joaca destul de putin timp cu una singura pentru a o arunca apoi in favoarea alteia. Acum invata sa prinda si sa scape/sa arunce si isi exerseaza in felul acesta muschii mainilor. De asemenea, trecerea, rapida uneori, de la un obiect la altul este si o maniera rudimentara de a enumera.

–      Ii place sa loveasca mingea cu piciorul sau cu mana (aruncarea cu mana este inca destul de stangace).

–      Ii place sa aiba un public care sa aprecieze tot ceea ce face. Ii plac foarte mult, deci, reuniunile familiale in care este in centrul atentiei. Va repeta gesturi sau onomatopee, cuvinte sau miscari doar pentru a smulge aplauzele celorlalti.

–      Sesizeaza ritmurile si poate chiar sa le repete prin lovituri sau miscari.

–      Sa rada.

–      Sa salute.

–      Sa imite.

–      Sa sara in patut (chiar si din el daca nu este supravegheat sau nu i se pun la dispozitie alte mijloace de a iesi dintre zabrele patului)

–      Sa urce scarile in patru labute. Unii dintre ei urca si in pozitia bipeda singuri, tinuti de o mana sau tinandu-se de balustrada.

–      Ii plac zgomotele strazii, dar sunetele bruste, neasteptate sau stridente il pot speria si il pot face sa planga.

–      Recunoaste obiecte dupa sunetele pe care le produc: masina, catelul, pisica, vocea mamei etc.

–      Sa se ascunda. Ii place la nebunie sa se joace in familie de-a “Cucu bau”, de exemplu.

–      Sa arunce obiecte. Este una dintre activitatile preferate la aceasta varsta (uneori si mai devreme de un an). Chiar daca uneori obositoare pentru cei din jur, aruncarea este o activitate complexa pentru prunc, urmare a dezvoltarii controlului la nivelul sistemului sau nervos. Este o abilitate care trebuie indelung exersata ca si celelalte abilitati pe care si le va insusi pe parcursul cresterii.

–      Sa puna obiecte unul in altul. Ii plac, deci, cutiile sau alte recipiente in care poate baga si scoate alte lucruri sau jucarii.

–      Ii place sa dea si sa primeasca.

–      Stie sa dea paginile unei carti.

–      Jucariile preferate pot fi la aceasta varsta obiectele de uz cotidian: pahare, linguri, pantofi etc.

–      Sa traseze cu creionul.

–      Ii place sa tina in fiecare mana cate un obiect.

–      Sa isi scoata sosetele sau incaltarile.

–      Ii place sa deschida cutii si sa demonteze obiecte pe care sa le analizeze cu maxima atentie.

–      Sa goleasca recipiente (cu jucarii, apa, nisip). Nu reuseste insa sa le si umple.

–      Sa fie in miscare. Este si perioada activitatilor motrice brutale. Nu reuseste sa isi coordoneze bine miscarile, muschii sai nu sunt inca pe deplin dezvoltati. Este perioada iezilor cucuieti. Incepe sa ii placa sa se catere.

–      Sa aseze un obiect peste altul. Chiar si mai multe, depinde de ritmul fiecarui prunc. Mai ales spre un an jumate.

–      Sa introduca un obiect mic intr-o sticla.

–      Sa lanseze un obiect in aer (spre un an jumate).

–      Sa aseze o piesa de puzzle la locul ei.

–      Sa exerseze diverse miscari. Uneori, pentru putin timp insa, doar asa se joaca, fara avea nevoie de jucarii.

–      Sa impinga si sa traga diverse jucarii sau alte obiecte.

–      Incepe sa il spuna pe “nu”. De multe ori il va spune chiar coleric.

–      Sa schimbe locul de joaca. Atunci cand vreti sa il distrageti de la sau spre o alta activitate, va fi mai usor sa faceti acest lucru, daca veti schimba si camera, de exemplu.

Ce il puteti invata:

–      Sa imite miscarile si sunetele produse de diverse animale. Va fi foarte incantat sa il aplaudati la fiecare reusita

–      Cuvinte. Cat de multe sau putine, depinde de ritmul fiecaruia. Este bine sa il invatati cuvinte de care are nevoie la aceasta varsta: apa, mancare, mama, tata, baie etc.

–      Sa recunoasca culorile, chiar sa le denumeasca.

–      Un salut.

–      Invatati-l diferenta dintre obiect si reprezentarea sa: dintre un caine adevarat, de exemplu si fotografia sau desenul sau.

–      Sa recunoasca formele si sa le sorteze. Chiar si sa le denumeasca. Exista prin librarii si magazine tot felul de jocuri cu forme pentru aceasta varsta.

–      Sa rezolve puzzle-uri cu o singura piesa la inceput, apoi cu doua.

–      Partile corpului si cateva miscari simple ajutandu-va de un cantecel: Daca vesel se traieste, Clap your hands etc.

–      Stimulati-i si dezvoltati-i limbajul vorbindu-i. Fiti atenti si la intonatie, el va memora mai intai “muzica” si apoi cuvantul.

–      Dezvoltati-i curajul. In aceasta perioada are nevoie de curaj pentru a se lansa in activitati independente.

Activitati de facut impreuna:

–      Dansati impreuna cu pruncul vostru cu sau fara muzica in surdina sau cantata la ureche. Purtati-l in brate si faceti cu el miscari diferite sau tineti-l de mana si faceti miscari simple si lente. Il veti invata astfel miscari noi si ii veti dezvolta totodata simtul echilibrului. (Vom aseza in Casa din copac in curand un articol mai detaliat in ce priveste dansul si pruncii.)

–      Mergeti in aer liber si vorbiti-i despre lumea inconjuratoare: iarba, copaci, nori, luna, soare, case, animale, flori etc.

–      Plimbati-l cu mijloace de transport cat mai diferite intre ele.

–      Cumparati-i o tricicleta. Spre un an jumate unii dintre copii sunt capabili chiar sa pedaleze.

–      Gimnastica: il puteti invata partile corpului si cateva miscari simple care ii vor dezvolta muschii mainilor, picioarelor, bazinului.

–      Puneti-i la dispozitie materiale pentru a se juca de-a desenul. (Cititi in acest sens Despre desenele copiilor de la categoria Articole)

–      Jocuri de stimulare a simturilor, de educare a auzului si urechii muzicale, jocuri de culori si forme, de dezvoltare a limbajului etc. Gasiti jocuri pentru toate varstele la categoria Jocuri, jucarii, piua!

–      Faceti impreuna jocuri de suflat: suflati in papadii, faceti baloane de sapun, suflati cu paiul in apa, suflati intr-un instrument de suflat (la aceasta varsta ii puteti cumpara o ocarina, de exemplu) etc.

–      Pentru ca ii plac foarte mult ritualurile, ii puteti face un ritual de adormit: ii puteti spune o poveste inainte de culcare sau ii puteti canta cantece de leagan, de exemplu. Puteti spune o rugaciune cu voce tare, pe care va incepe sa o repete “in felul lui” peste cateva luni.

–      Puneti-i la dispozitie jucarii (de preferat din lemn) de incastrat, de potrivit, de tras, de impins etc.

–      Vorbiti despre antonime si aratati-i de fiecare data situatii, obiecte in scop demonstrativ: rece/cald, aspru/fin, moale/tare, aproape/departe, mic/mare, sus/jos etc.

–      Puneti-i la dispozitie diverse texturi pe care sa le pipaie si vorbiti-i despre fiecare suprafata atinsa.

 

Biblioteca:

Experienta si imaginatia proprie alaturi de:

–      Arnold Gesell, Frances L. ILG, Le jeune enfant dans la civilisation moderne, traduit d’apres la 20-e edition americaine par Irene Lezine, Editions PUF, Paris, 1949.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Varstele copiilor: trasaturi si activitati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Pruncii de la un an la un an jumate: ce pot face, ce poti face

  1. casadincopac zice:

    Casuta din copac ii ureaza la multi ani lui Gruia care abia ce a implinit un anisor!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s