Copiii de la doi la trei anisori: ce pot face, ce poti face

Varsta cuprinsa intre doi si trei anisori este considerata de multi ca fiind o varsta dificila. Este insa o varsta pe cat de dificila, pe atat de importanta in formarea personalitatii pruncului. Doi ani si jumatate este marcata in cartile de specialitate ca fiind un moment de rascruce in dezvoltarea emotionala si comportamentala a copilului ca urmare a transformarilor ce au loc la nivelul sistemului sau nervos. Acesta trece prin stari extreme, prin momente dificile si furtunoase, dar explicabile prin aceea ca nu cunoaste inca pe deplin efectele actiunilor sale si isi doreste cu orice pret sa le afle. Gesell & Ilg, in cartea lor Le jeune enfant dans la civilisation moderne dau urmatoarea explicatie: “Pentru a gasi armonia justa intre da si nu, intre  a pleca si a (se) intoarce, intre a alerga si a se opri, intre a da si a lua, (…), intre a impinge si a trage, intre a lovi si a se apara. Viata este prevazuta cu alternative duble. Pentru el fiecare drum este bifurcat pentru ca ii lipseste experienta.” (op.cit., p. 178)

Pornind de la aceste schimbari in launtrul sau, pruncul devine copil experimentand mult. In situatii similare va reactiona uneori diferit tocmai pentru a vedea efectele si diferentele. Uneori actioneaza stangaci tocmai pentru ca nu stie ce varianta sa aleaga. In plus nu detine suficient de mult sau aproape deloc controlul asupra instinctelor sale naturale si asupra capacitatii de a se stapani. Tocmai de aceea prefera la aceasta varsta rutina si ritualurile (strictetea cu care sunt respectate ne indeamna uneori sa le consideram “tiranice”) pentru ca acestea ii ofera un confort psihologic de care are nevoie. Nu incercati sa ii stricati ritualurile, ci folositi-va cu intelepciune de ele.

In cresterea sa, pruncul are nevoie de asemenea de multa libertate si intelegere, de multa rabdare din partea adultilor. Acestia din urma se pot consola cu ideea ca oscilatiile, agresivitatea si incapatanarea de care da dovada pruncul lor acum sunt temporare si spre 3 anisori va deveni un copil echilibrat, rezonabil si cooperant.

Pe de alta parte, vorbind despre copii, despre insi, in general, atat de diferiti intre ei, cu siguranta ca cele scrise mai sus nu vor corespunde realitatii tuturor copiilor: depinde de temperamentul fiecaruia, de experientele prin care fiecare trece si de frustrarile pe care le traieste.

In ce priveste sociabilitatea si socializarea la aceasta varsta, copilul tine la drepturile si la posesiunile sale ca membru al familiei. Este in continuare destul de posesiv cu mama sa, dar ii place sa fie in centrul atentiei tuturor. Ii plac jocurile de seara cand este familia reunita si incepe treptat sa se joace si in compania altor copii. La inceput va fi interesat mai mult de cei mai mari ca varsta decat el sau de aceeasi varsta. Pe cei mai mici ii va considera in continuare ca fiind niste „obiecte”.

Chiar daca la aceasta varsta apare jocul in doi, acesta nu este intotdeauna linistit si lipsit de dificultati deoarece copilului ii este foarte greu sa imparta lucrurile sau fiintele dragi cu altcineva.

La doi ani se afla inca in stadiul premergator etapei cooperarii: observa ce fac ceilalti fara sa participe, nu stie inca sa imparta. Trebuie mai intai sa treaca de etapa lunga/scurta a lui “e al meu”/ “e al lui x (isi pronunta numele)” pentru a putea imparti cu ceilalti ceea ce ii apartine. Gesell & Ilg au o frumoasa expresie atunci cand scriu despre aceste momente si care ne poate ajuta sa gestionam intr-un mod mai potrivit situatiile prin care trece copilul: “A pastra si a imparti nu sunt calitati distincte, ele provin din aceeasi sursa a dezvoltarii.” (Gesell&Ilg., op.cit., p.160). De asemenea, in aceeasi perioada dintre 2 si 3 ani pruncul va trece prin momente delicate pe care adultii trebuie sa le trateze cu multa intelegere si tact: va avea tendinta si ii va da si curs daca va avea ocazia sa muste, sa impinga, sa loveasca, sa traga de par. Acestea sunt tendinte tipice pentru un prunc de 2 ani, mai ales pentru unul de 2 ani si jumatate. Nu il pedepsiti si nu il tratatati dupa codul copiilor mai mari sau al adultilor pentru ca inca nu se incadreaza in categoriile de varsta ale acestora. Pentru a sti cum trebuie sa reactionati mai potrivit pentru pruncul dumneavoastra, va recomand sa cititi cartea scrisa de dr.Dodson http://www.amazon.fr/Tout-joue-avant-Fitzhugh-Dodson/dp/2501026713 , o carte inspirata din cea pe care o gasiti si la sfarsitul articolului meu, dar imbogatita cu experienta de psiholog si de pediatru a autorului.

Desi distinctiile foarte bine delimitate in acest domeniu nu sunt preferatele mele, un lucru interesant totusi de stiut si poate util, aflat si el de la Gesell & Ilg este acela ca la aceasta varsta si un pic peste trei ani sunt copii care prefera jucatul acasa, chiar alaturi de altii si nu isi impart jucariile cu ceilalti, si copii care prefera jucatul in societate si in exterior, mai deschisi catre situatii si locuri noi si care impart mai usor ceea ce au cu ceilalti.

Este de asemenea varsta cand i se formeaza si dezvolta simtul umorului. Chiar daca si pana acum se amuza cand va jucati de-a Cucu bau, de exemplu, acum intelege mai bine situatiile amuzante, le asimileaza si treptat le va repeta.

Incepand cu doi ani, copilul va avea mai multa rabdare. Se spune ca 2 ani este varsta perseverentei si a concentrarii. Asa incat el poate sta de acum inainte mai atent la explicatii si poate face progrese in domeniile care il intereseaza. De asemenea se arata foarte entuziast atunci cand este vorba despre activitati noi. Daca totusi nu se arata interesat de ceea ce ii propuneti la un moment dat, incercati ceva care ii va face placere si amanati planul initial pentru un alt moment in care va accepta.

Ghidati-va in alegerea momentelor dupa rutina zilnica care este inca foarte importanta pentru odihna si buna sa dispozitie. Tineti cont si de lucrurile care nu ii fac placere si nu insistati daca nu este ceva vital. Il veti invata respectul fata de ceilalti daca veti fi primul care va face asta.

Ce stie si ii place sa faca:

–        Ii place sa treaca de la o activitate la alta

–        Sa imite

–        Sa manance si sa bea singur.

–        Sa se spele singur pe maini, pe fata, pe dinti, pe corp

–        Sa insufleteasca diverse jucarii sau obiecte: papusi, marionete, masini, animalute de plus, copaci, luna, stele etc.

–        Sa vorbeasca: stie sa isi comunice verbal nevoile si dorintele. Isi exprima de asemenea impresiile cu privire la diverse lucruri si vorbeste adesea cu jucariile sale

–        Sa se costumeze, sa joace roluri, sa se imbrace cu hainele mamei/tatei

–        Ii plac formalitatile si rutina, mai ales celor de 2 ani-2 ani jumate

–        Sa isi rasuceasca antebratul in asa fel incat sa poata deschide o usa

–        Ii place sa asculte aceeasi poveste de n ori sau sa vada acelasi film de animatie de n ori (accepta greu povestile noi)

–        Ii plac povestile inventate pe loc de adult, al carui protagonist sa fie eventual chiar el si intamplarile povestite sa fie jocurile sale de peste zi

–        Sa alerge, sa sara, sa impinga si sa traga cu o coordonare a miscarilor mult mai complexa decat la un an jumate

–        Ii place sa demonteze anumite obiecte si sa le monteze la loc (cel putin asta incearca)

–        Poate executa miscari mult mai delicate decat inainte

–        Sa se joace singur. Uneori se poate juca si in paralel: singur si cu/alaturi de alti copii, rareori in grup

–        Sa isi faca nevoile la olita sau toaleta

–        Sa cante

–        Sa se inchida singur intr-o camera si sa ii auda pe ceilalti batand lausasi cerandu-i sa o deschida

–        Sa umple si sa goleasca diverse recipiente, mai ales cu apa si nisip

–        Incep sa il intereseze umbrele

–        Ii place sa intre si sa iasa, sa scoata si sa bage diverse obiecte

–        Ii place sa se strecoare prin locuri stramte

–        Sa guste: din ce gaseste pe masa, pe jos, pamant, apa din cada, varul de pe pereti sau chiar scoarta de copac

–        Ii plac jucariile care se misca, incep sa ii suscite interesul cele care se misca singure sau (tele) ghidate

–        Imita scenele familiale folosindu-se de papusi sau alte jucarii

–        Sa bea cu paiul, sa sufle in el in timp ce acesta se afla in lichid, sa faca gargara

–        In ce priveste activitatile creative, prefera culoarea formei

–        In ce priveste jocurile de constructie: realizeaza constructii pe verticala si orizontala, incepe sa observe simetria

–        Sa deseneze o linie orizontala si/sau verticala

–        Sa desfaca un pachet/cadou/ambalaj

–        Sa urce si sa coboare scari singur

–        Sa memoreze cuvinte, expresii, cantece, poezii scurte

–        Incepe sa il intereseze procesul imbracatului si dezbracatului si apar primele preferinte in ce priveste garderoba (nu este ceva specific fetitelor, desi li se inculca cel mai adesea aceasta idee)

–        Are alimente preferate, uneori refuza sa manance altceva decat ceea ce prefera

–        Sa sorteze lucrurile in functie de anumite trasaturi

–        Sa se catere (in interior deopotriva ca si in exterior)

Ce il puteti invata:

–        O rugaciune.

–        Puneti-l la incercare cu ghicitori simple la inceput, apoi mariti gradul de dificultate

–        Il puteti invata diverse jocuri, chiar si cu reguli. Gasiti foarte multe jocuri potrivite pentru orice varsta la categoria Jocuri, jucarii, piua! (Incercati si jocurile in grup cu alti copii sau al copil, dar doar din cand in cand. Asta daca aveti de ales, daca nu stati in preajma grupului cat mai mult timp posibil.)

–        Sa imite miscarile diverselor animale sau diverse tipuri de mers: mersul piticului, pasul strengarului etc.

–        Sa faca exercitii de gimnastica din pozitia verticala. Stati fata in fata si cereti-i sa va imite exercitiile si miscarile.

–        Sa fie atent la detalii, desi unii dintre ei sunt mult mai atenti decat oamenii mari la astfel de lucruri mici si importante

–        Sa distinga ziua de noapte, ziua de azi de ziua de ieri, dimineata de seara sau amiaza

–        Sa sorteze si sa denumeasca formele si culorile

–        Sa diferentieze putinul de mult, sa asocieze numarul cu cantitatea si sa numere

–        Este momentul sa il obisnuiti sa bea cu cana, paharul obisnuite in detrimentul celor speciale pentru sugari si bebelusi

–        Multe cantece, gama Do major. Il puteti apropia pas cu pas de un instrument muzical care il atrage

–        Sa se orienteze mai bine in spatiu

–        Sa insire margele pe ata, puteti folosi un ac bont chiar

Activitati de facut impreuna:

–        Activitati artistice (vezi articolul Despre desenele copiilor de la categoria Articole pentru activitati potrivite varstei lui). In afara de desene si pictura, puteti face si colaje impreuna: sa decorati anumite obiecte: vase, masti, hainute pentru papusi, coifuri etc. O alta activitate educativa si distractiva este aceea de a fabrica stampile din diverse obiecte. Exemplu: puteti scobi diverse forme in cartofi, inmuia in vopsea si imprima. Va recomand vopselurile naturale, cum ar fi sucul de morcovi. Lut sau pasta de modelat. ETC.

–        Picnic intr-un loc verde si curat. (Nu este prea devreme pentru a-l invata sa stranga gunoiul si sa-l depoziteze in locuri special create pentru asta sau sa il ia cu sine pana gaseste asemenea locuri.)

–        Faceti un cort in aer liber, ideal in curte, si jucati-va acolo intr-o dupa amiaza

–        Lectura: ii puteti citi povesti mai lungi sau cu mai multe detalii decat inainte. Va avea mai multa rabdare.

–        Teatru de papusi sau marionete. Piese scurte sau improvizate

–        Daca aveti aparat cu diapozitive, este momentul sa il folositi

–        Mergeti in natura si explorati-o cu lupa. Ii veti starni interesul pentru lumea cea mica de sub talpile noastre pe care de acum incepand invata sa o trateze cu respect.

–        Puneti muzica in surdina in timp ce se joaca: muzica simfonica, jazz si ce mai vreti..

–        Aratati-i cum functioneaza aparatul foto si invatati-l sa apese butonul, va fi foarte impresionat de primele sale fotografii

–        Dintr-un cos mare cu fructe cat mai diferite intre ele, rugati-l sa aleaga el cateva din care preparati impreuna o salata de fructe. Recunoasteti fructele in functie de gust sau aspect in timp ce o consumati

–        Cand gatiti mancaruri la cuptor, salate sau prajituri decorati-le impreuna

–        Jocuri de constructie din cuburi de lemn sau alte materiale improvizate: pahare goale de iaurt, alte recipiente, ambalaje sau cutii, carti etc. (Noi ne jucam de ceva timp cu distantiere de fier beton, de exemplu, care se dovedesc a fi fascinante: au o forma foarte frumoasa, se pot invarti ca un titirez, se invart precum rotile, poti face un turn din ele etc.)

–        Puzzle-uri cat mai diverse

–        Puteti dobora popice impreuna, de jucarie, evident

–        Jocuri de societate simple: domino, de exemplu

–        Dansati impreuna cat mai des

–        Cititi-i texte simple, poezii, povestiri, fabule in limbi straine si traduceti-i de fiecare data. Veti fi surprinsi apoi cand il veti auzi “bombanind” de unul singur: “le mouton oaia”. Pana la varsta de 7 ani copilul poate invata cu maxima usurinta orice limba straina. Puneti-i in surdina sa asculte muzica vocala sau povesti in diverse limbi.

–        Cititi cu atentie capitolul “Ce stie si ii place sa faca” de mai sus si cu siguranta va vor veni idei de jocuri si activitati noi sau vechi. Impartasiti-le si altor insi interesati, in Casa din copac si nu numai.

Fiecare dintre descrierile si sugestiile prezentate mai sus sunt orientative pentru ca fiecare copil are ritmul sau personal de dezvoltare, asa cum bine stiti sau intuiti.

Biblioteca:

Experienta si imaginatia proprie alaturi de:

–        Arnold Gesell, Frances L. ILG, Le jeune enfant dans la civilisation moderne, traduit d’apres la 20-e edition americaine par Irene Lezine, Editions PUF, Paris, 1949.

Este una dintre cartile mele preferate. O prietena mi-a cumparat din Franta traducerea numita mai sus atunci cand eram inca insarcinata. Ma ghidez dupa ea de cand s-a nascut fetita mea si pana acum mi-a fost de mare ajutor, desi cartea a fost publicata pentru prima data in anul 1943. In ciuda numelui vag, cartea prezinta detaliat trasaturile fizice, motrice, cognitive, comportamentale ale copilului de la nastere pana la varsta de 6 anisori.

Fiind scrisa in America anilor ’40 sunt, bineinteles, multe diferente fata de Romania lui 2011, dar esenta pedagogica este peste tot si oricand aceeasi. Sfaturile sunt pertinente, la fel si solutiile oferite in rezolvarea multor probleme de care se loveste un parinte sau educator. Daca o veti citi veti descoperi si singuri lucrurile bune de luat in seama si veti lasa la o parte putinele lucruri “depasite”.

Acest articol a fost publicat în Varstele copiilor: trasaturi si activitati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Copiii de la doi la trei anisori: ce pot face, ce poti face

  1. Daniela spune:

    Multumesc!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s