Jocuri pentru stimularea senzoriala de la 0 la 4 anisori

Sclipire, soapta, mireasma, savoare, atingere

Ochi, ureche, nas, gura, mana

Vaz, auz, miros, gust, pipait

Stimularea senzoriala joaca un rol important in dezvoltarea personalitatii copilului. Simturile ii ajuta in primii ani sa descopere lumea si sa se descopere pe sine. Prin intermediul simturilor invata sa se apropie sau sa se fereasca de lucruri, locuri, persoane. Simturile sunt mijloace importante prin care mediul inconjurator contribuie la dezvoltarea personalitatii copilului. Stimularea acestora intr-un mod potrivit varstei si nevoilor pruncilor este deci folositoare pentru cresterea lor intr-un mod frumos si firesc.

Activitati de stimulare a simturilor:

0 – 6 luni

-      Dupa baie, folosind eventual putin ulei de corp sau crema, masati pielea pruncului, desenand forme pe spatele acestuia. Vorbiti-i despre ceea ce faceti.

-      Suflati spre diferite parti ale corpului, numindu-le de fiecare data.

-      Gadilati-l usor cu un fulg.

-      Prindeti pe pereti sau pe marginile patutului imagini contrastante. In primele cateva luni de preferat in alb si negru. Ochiul sau recepteaza la inceput doar contrastele puternice.

-      Spalati trupul pruncului folosind diverse texturi (burete, carpa, prosop) si diverse tipuri de sapun: solid, lichid, sapun facut spuma.

-      Vorbiti-i si cantati-i cat mai des. Puneti-i muzica in surdina, genuri cat mai diferite, dar nu foarte turbulente. Daca in timpul sarcinii i-ati cantat un cantecel, incercati sa i-l cantati si acum, mai ales in momentele sale de neliniste.

-      Faceti zgomot cu diverse obiecte in apropierea urechii sale pentru a-l determina sa isi intoarca capul spre directia sunetului. Folositi diverse obiecte: clopotei, maracas, loviti usor cu o lingurita obiecte din lemn, sticla, metal etc.

-      Stabiliti un contact vizual cu pruncul vostru. Incercati sa faceti acest lucru din diverse pozitii.

-      Asezati-l dezbracat pe o suprafata foarte moale: blanita de oaie, o patura tricotata dintr-o lana moale etc.

-      In ce priveste mirosul, nu il expuneti mirosurilor puternice. La aceasta varsta mirosul sau se afla intr-o etapa incipienta a dezvoltarii si aromele puternice sau chimice ii pot afecta simtul mirosului pentru tot restul vietii.

-      Despre gust: laptele matern este suficient pentru varsta lui, nu ii mai trebuie nimic altceva.

-      Plimbati-l cat mai mult in aer liber (in locuri cu verdeata si curate): lumea inconjuratoare este plina de stimuli pentru un prunc care isi deschide simturile catre lume.

6 – 12 luni

-      Daca temperatura o permite, lasati pruncul cat mai mult timp descult. Puneti-l sa calce pe suprafete de diverse texturi: nisip, iarba, lemn, un covor moale etc.

-      Cautati sticle cu capac sigure pentru prunc in care puneti diverse tipuri de seminte si lasati-l sa le agite pentru a asculta diversele tipuri de sunete produse de acestea.

-      Procedati in acelasi fel si pentru stimularea vizuala, punand in sticle folii colorate si transparente, lichide de diverse culori sau de diverse densitati etc.

-      Faceti baloane de sapun si invatati-l treptat si pe el sa sufle.

-      Puneti-i la dispozitie recipiente de diverse forme si marimi cu capac sau fara pe care sa le poata manipula si introduce unul in altul.

-      Imitati sunetele produse de animale si invatati-l sa repete. Aratati-i in acelasi timp o imagine cu animalul respectiv si numiti-l.

-      Faceti vocalize si determinati-l sa va imite.

-      Atunci cand gatiti, lasati-l sa simta mirosul fiecarui ingredient si apoi al felulului de mancare obtinut.

-      Lasati-i la indemana obiecte pe care sa le poata folosi pentru a produce zgomot: linguri, farfurii din metal sau lemn etc.

-      Prindeti-i de incheieturile mainilor sau picioarelor clopotei de mici dimensiuni, in asa fel incat la fiecare miscare sa produca un sunet.

-      Pictura cu diverse texturi si materiale care nu prezinta pericol daca sunt inghitite: compot, jeleuri, budinca, faina etc.

1-2 anisori

-      Faceti diferenta impreuna cu pruncul intre cald si rece: puneti-l sa atinga o bucata de gheata si apoi sa puna mana intr-un vas cu apa calduta, de exemplu. Atunci cand vreti sa ii aratati ca o suprafata este rece, rugati-l sa isi atinga gatul sau burtica pentru a compara.

-      Puneti-l sa calce pe suprafete de diverse texturi: nisip, iarba, lemn, un covor moale, pietre, seminte (de porumb, grau, fasole etc.), sticla etc. (In plus: o metoda de a scapa de platfus este aceea de a tine copilul in echilibru cu talpile perpendiculare pe o sticla asezata pe podea. Repetati acest exercitiu de mai multe ori)

-      Faceti un album de fotografii cu fiintele (oameni sau animale) sale familiare si lasati-l sa se joace in voie cu el vorbindu-i din cand in cand despre imaginile din cuprins.

-      Folositi o veioza sau o lanterna intr-o camera intunecata si jucati-va cu lumina si umbrele astfel create.

-      Cumparati magneti pentru frigider cu animale sau alte imagini prietenoase si lasati copilul sa se joace liber cu acestia.

-      Puneti intr-o punga opaca diverse lichide, de diverse densitati si lasati copilul sa introduca mana in el si sa le amestece. Lasati-l apoi sa vada ce se afla inauntru si puneti-i la dispozitie o suprafata pe care sa lase urme cu mainile ude.

-      Lasati-i la dispozitie in permanenta carti si reviste potrivite cu varsta lui, chiar si reviste si carti vechi de-ale parintilor.

-      Pictura cu diverse texturi si materiale, folosind diverse instrumente clasice sau neconventionale: pensule de diverse forme si dimensiuni, bureti, carpe, pungi etc.

-      Faceti spuma deasupra apei dintr-un vas in care ascundeti obiecte si cereti-i copilului sa le caute.

-      Modelaj folosind diverse materiale: lut, plastilina, coca .. Puneti-i la dispozitie o cantitate maricica de material si o suprafata mare de lucru.

2-3 anisori

-      Lasati copilul sa isi unga singur pielea cu o crema. Nu va proceda intocmai precum oamenii mari, dar pentru el va fi o experienta tactila foarte interesanta.

-      Oferiti-i la baie obiecte cat mai diferite intre ele: stropitoare, linguri, sita, polonic, castroane etc. Alegeti obiecte care nu se pot sparge si care nu sunt ascutite.

-      Indemnati-l sa atinga obiecte care vibreaza: aspiratorul, aparatul de masaj, masina de spalat etc.

-      Jucati-va cu spuma in baie, aruncati cu ea pe pereti sau faceti forme pe faianta.

-      In bucatarie, puneti-i la dispozitie diverse legume, fructe, alimente de diverse texturi si invitati-l sa le atinga, sa le stranga in palma, sa le stoarca, sa le miroasa, sa le guste etc.

-      Daca aveti alimente solide, precum faina, orez, paste, malai, gata sa expire sau expirate, puneti-le intr-un vas si ascundeti inauntru diverse obiecte pe care cel mic va trebui sa le descopere (puteti proceda in acelasi mod folosind nisip curat).

-      Asezati-va impreuna in fata unei oglinzi si mimati diverse stari sufletesti. Rugati-l pe pitic sa va imite.

-      Aratati-i borcane si plicuri cu condimente si indemnati-l sa le miroasa sau chiar sa le guste. Numiti de fiecare data planta pe care i-o aratati.

-      Invatati-l jocuri tactile. Exemplu: Ciresica are mere.

3-4 anisori

-      Legati-l la ochi si puneti-l sa guste din diverse alimente pe care va trebui sa le recunoasca. Adaugati si un aliment nou sau ceva ce nu este neaparat de mancare, dar nu este nici periculos. De exemplu, pamant.  Apoi inversati rolurile daca mai aveti curaj.

-      Indemnati-l sa miroasa alimentele pe care le cumparati impreuna de la piata, de la brutarie sau de la magazin. (Fructele cele mai coapte si gustoase sunt cele prin coaja carora se simte cat mai puternic parfumul de fruct copt. Aratati-i acest lucru.)

-      Cumparati tempera sau guasa de diverse culori sau doar culorile primare (rosu, galben, albastru) si pregatiti-va de o distractie foarte murdara. (Va recomand sa faceti asta vara cand e foarte cald si totul se poate curata mai usor: si copilul si casa.) Asadar: alegeti un loc de desfasurare (un spatiu cat mai mare si gol), eventual puneti o folie pe jos pe care asezati cartoane (foi duplex), foi mari de hartie si culorile diluate cu apa in cateva castroane. (Aranjati spatiul impreuna). Dezbracati-l in slip si lasati-l sa picteze cu corpul pe suprafetele puse la dispozitie. Daca va tine, alaturati-i-va.

-      Agatati pe un perete foi de hartie sau de carton, stingeti lumina si, folosind o veioza rotativa sau o lanterna, desenati cu un creion umbrele lasate pe hartie. (Puteti face portrete din profil foarte frumoase.)

-      Faceti baloane de sapun si incercati sa le suflati de la unul la altul. Puteti folosi in acest scop un balon din cauciuc subtire sau un fulg.

4-5 anisori

-      Puneti intr-un saculet opac obiecte de diverse forme, dimensiuni, texturi, greutati, realizate din materiale diferite si rugati copilul sa le pipaie, descrie, numeasca.

-      Desenati forme, cifre, litere in materiale de diverse texturi: nisip, zapada, gheata, pamant, budinca etc.

-      Legati-l la ochi si puneti-i la dispozitie diverse mirosuri pe care trebuie sa le ghiceasca. Alegeti dintre cele familiare sau mai putin familiare.

-      Legati-l la ochi si produceti diverse sunete din diverse locuri ale incaperii. Copilul trebuie sa ghiceasca ce obiect produce sunetul respectiv si de unde anume (din spate, din fata, din stanga, din dreapta etc.)

-      Jucati-va de-a v-ati ascunselea cu ajutorul sunetelor. Copilul trebuie sa va gaseasca urmand directia din care se aude sunetul pe care il produceti.

Biblioteca:

Acest articol traduce aproape integral activitatile de stimulare senzoriala dintr-un text scris de catre o educatoare franceza, pe numele ei Maude Dubé, pe care l-am gasit aici.

Am adaugat sugestii si experiente personale care sper sa va foloseasca de asemenea.

Joc cu folos!

About these ads
This entry was posted in Articole, Jocuri, jucarii, piua! and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s